9,2
3.902 beoordelingen
Terug naar overzicht
hero-1600x900.jpg

De Toyota Celica GT-Four in beeld

Deze auto maakte dat Toyota de beste kon zijn

De Toyota Celica GT-Four ST165 is een legende. Hij maakte de Spaanse matador Carlos Sainz tot wereldkampioen en liep voorop op een pad dat niet alleen leidde naar dominantie van het wereldkampioenschap rally’s, maar ook naar Le Mans, Dakar en zelfs de Formule 1. Deze Celica zorgde ervoor dat Toyota de beste kon zijn.
18 Overwinningen

Begin jaren negentig was de Toyota Celica de Koning van het Wereldkampioenschap rally. De Celica GT-Four ST 185 was slechts drie jaar actief, maar boekte in die jaren een verpletterend aantal van 18 overwinningen. Zijn voorganger, de ST 165, was ook bepaald geen doetje. Tussen 1989 en 1992 won die maar liefst 13 WK-rally’s. Negen van die dertien overwinningen werden behaald door de Spanjaard Carlos Sainz.

overwinningen-555x249.jpg
max-verstappen-1140x420.jpg
Max Verstappen

Die naam, Carlos Sainz, is vooral bekend door de Formule 1-coureur die in 2015 en het eerste deel 2016 teamgenoot was van ‘onze’ Max Verstappen. Junior heeft z’n snelheid van geen vreemde. Want Carlos Sainz junior haalde recent een podiumplek in de Formule 1, zijn vader mag zich zelfs wereldkampioen noemen. Carlos Sainz werd tweemaal wereldkampioen in de rallysport, aan het stuur van een Toyota.

Celica ST 165

In 1990 haalde Sainz zijn eerste titel, met de Celica ST 165. De ST 165 op de foto stamt uit 1991, toen Sainz het kampioenschap op een haar na door zijn vingers zag glippen. Aan hem lag het niet, want hij won dat jaar vijf rally’s – eentje meer dan in 1990 – en scoorde drie punten meer dan het jaar ervoor.

celica-555x249.jpg
Een minuut achterstand

Aan de Toyota lag het ook niet, met zijn tweeliter turbomotor, die het schopte tot 265 pk en zijn vierwielaandrijving is het nog steeds een intimiderende volbloed. De K-AM 8930 kwam slechts één keer in actie in het WK van 1991, tijdens de Acropolis rally. Carlos Sainz en zijn navigator Luis Moya sleepten de Celica naar een tweede plek, met – na 48 klassementsproeven en bijna 600 kilometer – een minuut achterstand op winnaar Juha Kankkunen. Deze auto leverde Sainz en Moya een kostbare 15 punten op.

minuut-achterstand-1140x420.jpg
Toyota kampioen

K-AM 8930, dat kenteken is veelzeggend. De K staat voor Köln, de stad waar Toyota Team Europe gevestigd was. De AM staat daar ook niet zomaar, die verwijst naar Andersson Motorsport. Andersson, van de Zweedse rallycoureur Ove Andersson, die al heel wat successen had geboekt toen hij begin jaren zeventig besloot dat hij met een Toyota wilde rijden. Andersson bezorgde Toyota de eerste podiumplekken, maar pas toen hij teambaas werd, het team naar Keulen verhuisde en de Celica ST 165 ten tonele verscheen werd Toyota een kampioenskandidaat. Dat maakt de auto op de foto zo’n icoon.

toyota-kampioen-555x249.jpg
24 Uur van Le Mans

Toyota Team Europe werd in 1993 overgenomen door Toyota, Toyota Motorsport GmbH ontstond. Onder die vlag maakte Toyota in 1998 zijn debuut in de 24 uren van Le Mans, waar het de afgelopen twee jaar met het Toyota Gazoo Racing Team de winst pakte. Toen zat er - in de persoon van Alonso - ook een Spaanse wereldkampioen achter het stuur. Alonso staat in 2020 aan de start van de Dakar-rally, met een Hilux van Toyota Gazoo Racing. Niet alleen Nasser Al-Attiyah, de winnaar van 2019 is zijn teamgenoot, maar ook onze eigen Bernhard ten Brinke.

le-mans-1140x420.jpg
Ove Andersson

En over Ove Andersson gesproken: na zijn rallysuccessen werd de Zweed in 2002 teambaas van het Formule 1-team van Toyota. In 2008 kwam Andersson om het leven in een crash met een historische rallywagen. Tien dagen later droeg Toyota-coureur Jarno Trulli zijn podiumplek in de Franse Grand Prix op aan Andersson.

iconische-rallywagen-555x249.jpg
rallywagen-interieur-555x249.jpg
Meer dan iconische rallywagen

De Toyota Celica ST 165 is bijna dertig jaar na zijn gloriedagen met Carlos Sainz veel meer dan een iconische rallywagen. Hij is de hoofdrolspeler in een succesverhaal en een belangrijke spil in een heldenverhaal waarin wereldberoemde idolen een autofabrikant bijna letterlijk op weg helpen naar wereldheerschappij. Nadat we de Celica ST 165 hebben horen sissen en brullen kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat hij wel eens een potje zou willen racen tegen de Yaris WRC van Ott Tänak. Oh ja, die werd dit jaar wereldkampioen…

Inschrijven Toyota nieuwsbrief